Ľanový chlieb

preto je dobré jesť každý deň ľanový chlieb

Som absolútne kľudná ohľadom mojej stravy. Viem, že moje telo dennodenne zásobujem všetkými potrebnými živinami. Dosiahnuť tento stav nie je nemožné, keď máš obavy, ťažkosti a zišla by ti pomoc s nastavením vlastnej vitality, som tu pre teba, kontaktuj ma a pomôžem ti. Teraz ti predstavím niečo drobné, ktoré v sebe skrýva potenciál vytúženej zmeny.

kráľovná semien

Ľan (Linum usitatissimum L.) patrí k tradičným slovenským plodinám, je pestovaný od najdávnejších časov. Ľan človek poznal a využíval už 4-5000 rokov pred n.l., pestovali ho tak starovekí Rimania, Arabi ako aj Egypťania, ktorí ho umiestňovali aj do pyramíd ako jedlo na cestu pre pochovaných faraónov. Liečivé účinky ľanových semienok ľudstvo pozná od najdávnejších časov.

čo obsahuje?

Ľanové semienká sú bohaté na vitamíny A, B, C, D a E . Z minerálnych látok v nich vyskytujú vo väčšom množstve napríklad draslík, fosfor, horčík, vápnik, síra, železo, zinok, dusík, sodík, mangán, meď, selén. Obsahuje tieto účinné látky:

  • tuky (30-40%)
  • bielkoviny (20-25%)
  • polysacharidy (3-10%)
  • steroly
  • triterpény
  • kyanogénne glykozidy (0,1-1,5%)
  • lignany – fytoestrogény

Aj napriek tomu, že ľanové semienka sú plné tukov, netreba sa ich báť, pretože väčšina týchto tukov (72 %) sú dobré tuky. Sú to tuky pre organizmus nevyhnutné, tzv. esenciálne mastné kyseliny. Až 58 % z nich je vzácna linolénová omega 3 mastná kyselina. Ľan patrí k rastlinám s najvyšším obsahom týchto omega 3 mastných kyselín, porovnateľné množstvo obsahujú iba tekvicové semienka (15 %), sôjové bôbky (9 %) a vlažské orechy (5 %). Ostané potraviny vôbec neobsahujú túto esenciálnu mastnú kyselinu, alebo iba v zanedbateľnom množste.

Tieto rôzne účinné látky samozrejme majú mnoho pozitývnych vplyvov na naše zdrave. Priaznivé účinky ľanových semienok, ktoré poznali naši predkovia, sme na šťastie opäť objavili. Poznatky o ľanových semienok zbierané počas dlhých tisícročí, dnes už potvrdzujú aj vedecké výskumy.

na čo sú dobré?

Som úplne očarená z kvanta priaznivých fyziologických vplyvov ľanových semienok. Zoradila som tie najdôležitejšie.

Chránia zdravie našej pokožky tým, že podporujú funkciu pečene a celkovo znižujú zápal v organizme.

Stimulujú činnosť mozgu, spomaľujú aterosklerózu, znižujú celkový cholesterol. Chránia nás pre kardiovaskulárnymi ochoreniami, spomaľujú zrážanlivosť krvy, udržiavajú cievy, liečia zvýšený krvný tlak.

Postarajú sa aj o zdravé fungovanie tráviaceho traktu: podporujú udržanie probiotickej mikroflóry, znižujú hladinu cukru a inzulínu v krvy, zvyšujú citlivosť na inzulín.

Ženám pomáhajú prejsť menopauzou, mužom prinášajú úľavu pri zápaloch prostaty.

Ľanové semienká sú bohaté na vlákninu (balastné látky), vďaka čomu po zjedení napríklad ľanového chleba ich objem sa zväčší a pomáhajú tak regulovať pocit sýtosti. Pocit nasýtenia tým pádom pretrváva dlhšie, čo zabraňuje tomu, aby sme sa zbytočne prejedali.

koľko a ako ich jesť?

Aj raz za čas zjedené ľanové semienko sa ráta, pretože obsahuje všetky výživné a účinné látky, avšak nemôžeme od toho čakať veľké zmeny. Spomenuté fyziologické účinnky ľanových semienok sú trvalé, ak ich jeme pravidelne, denne. Ich odporúčaná denná dávka je trikrát 10 gramov, teda 30 gramov denne.

Podstatné je aj to, či ich zjeme celé alebo pomleté. K tomu, aby sme z ľanových semienok získali užitočné živiny, potrebujeme ich rozomlieť. Pretože sú tak malé, že bez pomletia celé semienka z nás jednoducho vyjdu tak, ako aj vošli. Oproti iným potravinám s porovnateľnými vlastnosťami sú ľanové semienka lokálne, pestujú sa aj na Slovensku. Ja používam slovenské ľanového semienka, a hravo ich pomlejem mojim vysokovýkonným mixerom.

Keď som sa dozvedela, ako vzácne sú ľanové semienka pre naše telo, rozhodla som sa vyrábať z nich chlieb aj pre iných. Presnejšie surový ľanový chlieb. Chlieb teda nepečiem, ale pripravujem ho pomocou mojej sušičky. Preto je nepečený, teda surový, lebo takto zachovám v ňom aj enzými, ktoré môže naše telo tiež zúžitkovať. Jeden kúsok ľanového chleba obsahuje cca 12 gramov ľanových semienok, teda 3-4 kúskov chleba mi vykryje moju dennú odporúčanú dávku. Chlebík je vhodný tak na raňajky alebo na večeru s pomazánkou a zeleninou, ako aj na obed ako príloha k šalátu, polievke alebo vývaru. Ak sa rozhodnete ľanové semienka pravidelne jesť, dbajte na dostatočný príjem tekutiny, najlepšie je si vypiť na každý chlebík aspoň pol deci vody.

Ľanový chlieb a krekre pripravujem v mojej dunajskostredskej dielni. Nižšie som pripojila niekoľko fotiek, aby ste si ich vedeli lepšie predstaviť. Objednávky prijímam priebežne, kontaktuj ma, ak by si ich chcel/chcela ochutnať. Môžeš mi volať +421 908 764 984 alebo písať info@rawsef.sk Teším sa na teba!

Výber

Slané krekre:

  • so sušenými paradajkami
  • s kapustou
  • s kyslou kapustou
  • "syrové"

Sladké krekre:

  • banánovo-kakaové so sušenými brusnicami
  • jablkovo-škoricové
  • slivkovo škoricové

Ľanový chlieb s cibuľou a ľanový chlieb bez cibule.

  • obsahujú iba suroviny rastlinného pôvodu
  • neobsahujú ani laktóz ani mliečnu bielkovinu
  • neobsahujú lepok
  • bez pridaného cukru
  • bez pridaného tuku

Chutné&chrumkavé

Zdroje